Sunday, May 3, 2009

-2-

“Gila… Silap haribulan boleh benjol kepala aku ni…” Cap hitam Nike disarungkan ke kepala.

“Yang ko tersengih tunjuk signboard tu buat apa… Kan dah kena.” Ujar Ajim, best friend aku dan merangkap kaunselor peribadi. Dia pun dah nak senyum sampai ke telinga. Nak gelakkan orang la tu.

“Apa senyum-seyum… Aku sekeh karang… Ingat tak sakit ka… ” Kunci basikal dibuka dan terus dicampakkan ke dalam bakul depan basikal.

“Lain kali… Anak dara orang… Jangan nak kacau… buat tak tau aja… Kalau budak kita tak kenal tak apa la… Yang ko kacau si Irah tu buat apa… Nasib baik dia tak mengamuk… Dah la anti-lelaki…”

“Lorh… Mana aku nak tau… aku kan baru pindah awal tahun hari tu…” Kaki dah start mengayuh basikal. Oh… budak tu la Nadhirah Khairudin… Budak popular sekolah… Hebat main archery… Comel pun comel… hehehe…

“Oit.. Fikir apa tu…”

Topi aku di tepuk ke bawah.

“Tarappapa… Nyebok la ko ni… Otak aku fikir apa pun ko nak tau ka…” Topi diletakkan diposisi asal menggunakan tangan kiri. Tangan kanan masih setia melekat dekat handle basikal. Kalau hilang kawalan alamat terlepas la perlawanan softball sabtu ni. Kena jaga tangan. Tak boleh accident. Nanti tak ada orang nak ganti jadi pitcher.

“Dah la… Jom pekena ABC dulu… Aku dahaga la…”

“Boleh jugak… Tapi kita kena racing… Yang kalah kena belanja… Amacam…?”

“On…” Kaki terus mengayuh laju.

“Oit… Ajim… Tipu… Aku tak kata start lagi…” Kaki pun mula mengayuh laju. Cuba mengejar Ajim dihadapan.

“Nasib lar…” Laungan Ajim dihadapan kedengaran.




“Pak Mat… ABC dua… K belanja…”

“Owh… Kamu menang racing hari ni, Ajim… Ni bukannya selalu… Tak apa… Pak Mat belanja…” Suara Pak Mat dari belakang mesin buat ABC kedengaran.

“Alhamdulillah… … Jimat duit poket… Ni yang bertambah sayang dekat Pak Mat ni…” Ohohoho… Hilang penat. Bibir pun dah senyum sampai telinga. Padan muka Ajim. Main tipu lagi. Ohohoho…

“Pak Mat tak adil… Waktu Ajim tak dapat free pun…”

Aku pandang Pak Mat. Pak Mat pandang aku balik. Kami pandang muka Ajim yg dah merah macam tomato… Dan… Gelak tawa meletus…



ABC dah sampai depan mata. Ajim dapat yang special. Siap ada aiskrim lagi sebagai topping. Aku punya yang biasa. Susu, jagung, kacang lengkong dengan air gula berwarna. Tak apa la... Pak Mat yang belanja… Bukan selalu… Tangan mula mencapai sudu. Bismillah… ABC yang sejuk tu lalu oesofagus dengan lancarnya. Sejuk. Hilang dahaga. Lepas ni. Nak balik rumah. Tidur sekejap. Lepas tu baru mandi.

2 comments:

  1. Pretty Tie Rack scarves and ties from the UK, not to forget Jane Norman accessories. And coming soon are clutches, tops and dresses :)

    ReplyDelete